In Nederland geldt de wet op passend onderwijs.
“Alle leerlingen moeten een plek krijgen op een school die past bij hun kwaliteiten en hun mogelijkheden. Passend onderwijs moet ervoor zorgen dat elk kind het beste uit zichzelf haalt. Scholen bieden daarom extra hulp aan leerlingen die dit nodig hebben, zoals kinderen met leer- of gedragsproblemen.” (Rijksoverheid, Doelen passend onderwijs | Passend onderwijs | Rijksoverheid.nl)
Wij vinden het belangrijk dat elk kind kan stralen in zijn/haar ontwikkeling op Kindcentrum Leeuwesteyn. Dit vatten wij samen met 8 kernwaarden; waarvan 4 pedagogisch en 4 didactisch. Wij toetsen ons onderwijs aan deze kernwaarden en geloven erin dat alle kinderen zich hierdoor ontwikkelen. Daarmee zeggen wij dat de meeste kinderen baat hebben bij onze aanpak.
Om onze leerlingen een zo passend mogelijk aanbod te kunnen bieden werken wij met drie ondersteuningsniveaus. Hierbij kun je denken aan extra oefenen, anders oefenen of extra uitdagen. Samen met de ouders kijken we wat er nodig is en wat wij kunnen bieden binnen onze mogelijkheden. Wij streven ernaar dat de ondersteuning zoveel mogelijk plaatsvindt binnen de groep of de parallelgroep. Het kan ook zijn dat je kind begeleiding krijgt buiten de groep. Hieronder volgt een overzicht van onze ondersteuningsniveaus:
Ondersteuningsniveau 1
· Basisaanbod tijdens de les (inclusief differentiatie in de vorm van bijvoorbeeld extra uitleg, ander lesmateriaal, extra herhaling of verrijking).
Ondersteuningsniveau 2
· Basisaanbod tijdens de les (inclusief differentiatie in de vorm van bijvoorbeeld extra uitleg, ander lesmateriaal, extra herhaling of verrijking);
· Extra begeleidingsmomenten (denk aan extra leesmomenten, oefenen met een rekendoel, trainen van taakaanpak of instructie op verrijkingswerk).
Ondersteuningsniveau 3
· Basisaanbod tijdens de les (inclusief differentiatie in de vorm van bijvoorbeeld extra uitleg, ander lesmateriaal, extra herhaling of verrijking);
· Extra begeleidingsmomenten;
· Specialistische ondersteuning (in afstemming met en/of uitgevoerd door een specialist intern of extern via bijv. het samenwerkingsverband. Denk aan dyslexiebegeleiding, werken aan een eigen leerlijn of deelname aan een verbredingsgroep waarin kinderen extra uitdaging krijgen).
Mochten we zien dat een kind onvoldoende tot ontwikkeling komt, dan vinden wij het belangrijk dat in samenwerking met kind, ouders, leerkrachten en onze zorgspecialisten gekeken wordt naar wat een kind, leerkracht en ouders nodig hebben om tot ontwikkeling te komen. Dit kan betekenen dat er intern of extern extra hulp wordt ingeschakeld.
Samenwerking en verbinding met alle betrokkenen staat voorop. Hierbij houden we altijd voor ogen of hetgeen dat wij kunnen bieden voldoende is voor het kind. Zo niet, zoeken we samen naar een meer passende plek.
Wij werken samen met het Samenwerkingsverband Utrecht PO. De consulenten van het Samenwerkingsverband denken mee met school, ouders en kernpartners om gezamenlijk te komen tot de juiste ondersteuning. Alleen met elkaar bereiken we het beste voor ieder kind, daar zijn we van overtuigd. Zie in de bijlage het overzicht van onze kernpartners.
Meer weten? Voor vragen kan je terecht bij één van onze zorgspecialisten.